П`ятниця, 19.07.2024, 00:03
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Форма входу
Омбудсман України
Міністерство
http://www.mon.gov.ua/
Департамент
http://oblosvita.com/
ОІППО ЧО
http://ippobuk.cv.ua/
Івано Франківський
Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Історію творять люди
Історію творять люди
Синоптик
Мої Знання
Корчівці
Категорії розділу
Категорії розділу
Головна » Статті » Мої статті

Історія
Тема: Україна за гетьманування І.Виговського
Мета: розглянути особливості внутрішньої і зовнішньої політики І.Виговського, охарактеризувати основні причини, умови Гадяцького договору та його наслідки для українських земель, з'ясувати основні події україно-московської війни 1658-1659гг, показати вплив певної історичної особистості на різні історичні процеси;
розвивати вміння учнів працювати з підручником, історичними документами, картою;
розвивати вміння давати оцінку діяльності історичної особистості, вміння висловлювати свою точку зору підтверджуючи її фактами; виховувати учнів у дусі патріотизму.

Тип уроку: комбінований.

Форма уроку: урок- дослідження

Основні поняття: Гадяцький договір, Конотопська битва, московсько-українська війна 1658 - 1659гг., опозиція, Руїна.
Дати уроку:
- 26 серпня 1657р. - Старшинська рада у Чигирині передала гетьманську булаву І. Виговському;
- Жовтень 1657р. - Генеральна рада в Корсуні обрала гетьманом І.Виговського;
- 6 вересня 1657р. - Гадяцький договір;
- Травень 1658р. - Розгром військами гетьмана загонів опозиції М. Пушкаря і Я. Барабаша під Полтавою;
- 1658 - 1659рр. - Московсько-українська війна;
- 28 червня 1659р. - Битва під Конотопом.

Обладнання: підручник, історичний атлас, ілюстрації, історичний документ, презентація до теми, терези.

Очікувані результати:

1. Учні зможуть визначати особливості внутрішньої і зовнішньої політики гетьмана І. Виговського;
2. Пояснювати причини і наслідки московсько-української війни 1658 - 1659гг;
3. Аналізувати умови Гадяцького договору;
4. Давати характеристику гетьману І. Виговському як людині і історичному діячеві;
5. Висловлювати своє ставлення до основних подій епохи.

Структура уроку:
I. Привітання та організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності ( метод « Точка зору»).
V. Вивчення нового матеріалу:
1.Обрання гетьманом Івана Виговського ( метод « незакінчене речення»);
2. Внутрішня політика І.Виговського;
3.Пошук зовнішньополітичних пріоритетів;
4.Гадяцька угода та її наслідки;
5.Московсько – українська війна. Конотопська битва;
6.Усунення від влади Івана Виговського.
VІ. Закріплення нових знань:
Метод «Гра « П’ять копійок».
Метод « Історичний прогноз»
VIІ. Підсумок уроку.
Метод « Мікрофон».
VIІІ. Оцінювання.
ІХ. Домашнє завдання
Хід уроку:

I. Привітання та організаційний момент. ( Слайд № 1)
Доброго дня , діти! ( Слайд № 2)
- Ви вмієте висловлювати свої думки?
- А знаєте історію свого народу?
Сьогодні на уроці у вас буде можливість відчути себе справжніми істориками – науковцями. Протягом 45 хвилин ви будете досліджувати, займатись науковим і творчим пошуком, аналізувати і зіставляти. Результати уроку – дослідження будуть залежати від того, який шлях обере кожен з вас.
( Слайд № 3)

УСПІХ ПРОВАЛ
ЧІТКІ ЦІЛІ ХАОТИЗМ У РОБОТІ
ЕНТУЗІАЗМ АПАТІЯ
НАПОЛЕГЛИВІСТЬ БЕЗВОЛЬНІСТЬ
ВІРА У ВЛАСНІ СИЛИ СУМНІВ
УМІННЯ ЗОСЕРЕДИТИСЬ НЕУВАЖНІСТЬ
( Вчитель називає шляхи роботи на уроці, які можуть обрати учні, демонструючи відповідні « смайлики». )
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Для початку перевіримо ваші знання з попередньої теми за допомогою бліцопитування, запитань , що потребують швидкої та чіткої відповіді.
Бліцопитування ( Слайд № 4)
1. Віленське перемир'я було укладене в 1654, 1656, 1657р.;
2. Між якими країнами було укладено Віленське перемир'я?;
3. Коли помер Б.Хмельницький: 1653, 1657,1685 р.?;
4.У союзі з якими країнами вирішив боротися проти Польщі Хмельницький, розчарувавшись у політиці Москви: з Туреччиною, Трансільванією, Швецією, кримським Ханством?
5. Українські частини, що увійшли до складу об'єднаних військ у поході на Польщу в грудні 1656., очолив А.Жданович, Т.Хмельницький, І. Золотаренко?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Темою нашого уроку сьогодні буде « Україна за гетьманування І.Виговського» ( Слайд № 5 )
( Слайд № 6)

Епіграфом будуть такі слова:
… На безсмертну славу заслужив, гетьман наш.
Ні, вона у забутті, певно не постане;
Не впадеш у глибину забуття безличну,
Не загинеш у літах –
маєш славу вічну…

Працювати ми сьогодні будемо за таким планом: ( Слайд № 7)

1.Обрання гетьманом Івана Виговського
2. Внутрішня політика І.Виговського
3.Пошук зовнішньополітичних пріоритетів
4.Гадяцька угода та її наслідки
5.Московсько – українська війна. Конотопська битва
6.Усунення від влади Івана Виговського

(Учні записують в зошитах тему уроку та план).
Проблемне запитання ( Слайд № 8)

IV. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності .

З попередньої теми ви знаєте, що Б.Хмельницький помер у 1657 році так і не визволивши Україну від польського панування.

Метод « Точка зору».
Висловіть свою точку зору якими рисами мала бути наділена людина, яка б очолила Україну – Гетьманщину в такий складний період?
( Прогнозовані відповіді учнів:
1. Дипломатичні здібності.
2. Талановитий полководець.
3. Освічена людина.
4. Особа, яка користується авторитетом.)
На думку істориків такою людиною був І. Виговський.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Обрання гетьманом Івана Виговського. ( Слайд № 7)

Розповідь вчителя.
Як того бажав Б.Хмельницький. гетьманом після його смерті став син Юрій. Але складна внутрішня і зовнішня ситуація потребувала досвідченого лідера. Тому через місяць внаслідок боротьби між старшинами влада перейшла до генерального писаря І.Виговського, соратника Б.Хмельницького. І.Виговський походив з православної шляхти, закінчив київську братську школу. знав латинську. церковно – слов’янську і польську мови, був генеральним писарем при гетьмані Б.Хмельницькому. До самої смерті гетьмана він залишався довіреною особою.

Метод « Незакінчене речення».
А тепер пропоную вам закінчити речення власним судженням: « Козацька старшина порушила волю Б.Хмельницького тому, що……».

2. Внутрішня політика І.Виговського. ( Слайд № 10)

На час обрання гетьманом Виговський вже був досить досвідченим державним діячем. Однак він припустився досить серйозних помилок у своїй соціально¬-економічній політиці:
— гетьман усіляко підтримував козацьку старшину і шляхту, нехтуючи при цьому інтересами простих козаків, селян і міщан;
— згубним для Української держави стало те, що для боротьби з антигетьманськими виступами Виговський почав шукати допомоги Москви, а також скористався допомогою кримського хана.
Прорахунки гетьмана спричинили те, що з жовтня 1657 р. в Україні розпочалися козацькі заворушення, які очолили кошовий отаман запорожців Яків Барабаш та полтавський полковник Мартин Пушкар. Керівники опозиції звернулися по допомогу до московського уряду, який офіційно у події в Україні не втручався, але стосунки з повстанцями підтримував і матеріально допомагав.
Для придушення повстання Виговський вперше в історії України використав кримських татар і розплатився за їхню допомогу дозволом брати ясир із Полтавщини. Під час кровопролитних боїв, які точилися у травні—червні 1658 р. між прихильниками і противниками гетьмана, в Україні загинуло близько 50 тис. осіб, серед яких і керівники повстання. Фактично ці події започаткували період громадянської війни. В українській історії його також називають добою Руїни.

Вчитель: Під час розповіді ви почули нові терміни – опозиція та Руїна. Як ви розумієте значення цих слів?
( Вчитель слухає відповіді учнів, дає правильне визначення, учні записують значення термінів у зошити).

3. Пошук зовнішньополітичних пріоритетів ( Слайд № 11)

 Збереження союзницьких відносин з Московською державою
 Підписання мирного трактату зі шведським королем, за яким останній визнавав незалежність Війська Запорозького
 Відновлення союзницьких відносин з Кримських ханством
 Досягнення угоди про перемир’я з Річчю Посполитою.

Але царський уряд готував грунт для ширшого втручання у внутрішні справи України. Виговський швидко дійшов висновку , що Москві потрібен гетьман, якого можна було б «взяти за хохол та водити».

Вчитель: Як ви розумієте значення цього вислова?

4.Гадяцька угода та її наслідки.

Перед Виговським знову постала проблема вибору союзника.
Робота з документом в парах ( уривок « Гадяцької угоди»). ( Слайд № 12)
Завдання:
1. Прочитати текст договору
2. Виділіть положення, які, на Вашу думку, сприяють укріпленню Української держави.
3. Визначіть ті, які, на Вашу думку, погіршують стан Української держави.
4. Сформулюйте Ваше відношення до договору та його можливі наслідки.
Час на виконання завдання – 2 хв.
(Вчитель слухає відповіді учнів та корегує їх.)

5.Московсько – українська війна. Конотопська битва
Гадяцький договір призвів до початку московсько – української війни.
(Робота учнів з таблицею). ( Слайд № 13)

Дата Подія Підсумки
21 вересня 1658р.
Московський цар видав грамоту, в якій закликав усунути від влади Виговського. Початок військових дій проти гетьманського війська.
20 жовтня 1658р. На українські землі вступило 15-тис. московське військо на чолі з Ромодановським. 30 жовтня під Києвом між московським і українським військом було укладено перемир'я.
Грудень 1658р. Уклавши союз з татарами І. Виговський починає військові дії. Гетьману вдалося відновити контроль майже над всією територією, крім 10 міст.
18 квітня 1659 - 28 червня 1659р. Битва під Конотопом. Поразка московського війська. Московське військо покинуло територію українських земель.

Робота з підручником. ( Слайд № 14)

Завдання: прочитати п. 6 на с. 158 та дати відповідь на запитання:
 Якими були сили противників під час Конотопської битви?
 Який маневр використав І.Виговський для здобуття перемоги?
 Якими були результати Конотопської битви?
На виконання роботи – 2 хв.

(Відповіді учнів.)

Робота з картою. ( Слайд № 15)

Відкрийте свої атласи з історії на с. 9
Завдання:
 Звідки почався наступ московських військ?
 Хто очолював московську армію?

6.Усунення від влади Івана Виговського( Слайд № 16)
Але внаслідок гострої внутрішньополітичної ситуації скористатися результатами перемоги гетьман не зміг. Рух проти влади Виговського охопив Лівобережжя і частково Правобережжя. Його очолили Яким Сомко, Василь Золотаренко, Іван Богун, Іван Сірко, Іван Брюховецький, Тиміш Цицюра. До того ж на Україну знову посунули московські війська. У цей час гетьмана зі своїм військом залишив кримський хан, бо вінницький полковник Іван Сірко разом із запорожцями здійснив військовий похід на Аккерман. Незадоволена політикою Виговського козацька старшина на чолі з І. Богуном об’єдналася навколо Ю. Хмельницького й висувала його на гетьманство. 21 вересня 1659 р. під Германівкою на Київщині відбулася козацька рада, яка обрала новим гетьманом Ю. Хмельницького.
 Після передачі булави Юрію Хмельницькому, Іван Виговський змушений повернутися на рідну Волинь.
 Після чого істотних відомостей про нього не збереглось…

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

Гра « Пять копійок». ( Слайд № 17)

Завдання: учні висловлюють свою думку щодо питання
- “ Я засуджую І.Виговського тому, що…”;
- “ Я виправдовую І.Виговського тому, що…”,
за допомогою терезів та монет “5 копійок”.
Молодці, ви гарно спрацювали. Ми з вами побачили результат .

Метод « Історичний прогноз» ( Слайд № 18)

А тепер , як науковці, спроектувати подальший розвиток історичних подій.

 Якими можуть бути подальші дії Юрія Хмельницького на посаді гетьмана?

VІІ. Підсумок уроку.

Метод « Мікрофон».
Вчитель : Дайте відповідь на запитання « На сьогоднішньому уроці я дізнався, дізналась…»
( Слайд № 19)

VІІІ. Оцінювання .

ІХ. Домашнє завдання.
Опрацювати ξ 23. с. 154-159
Скласти папку – портфоліо « Іван Виговський».
Категорія: Мої статті | Додав: NATA (09.05.2013)
Переглядів: 962 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/6
Всього коментарів: 1
1 ToniaRMC  
0
hands

Ім`я *:
Email *:
Код *: